shape

Openingsvideo ‘Denk FF na!’

  • Sector MBO, PO, SBO, SO, VO, VSO
  • Type Filmpje
  • Thema Denk FF na!

Voor het openingsfilmpje van de Week Tegen Pesten 2024 waren wij dit jaar in Capelle aan den IJssel, bij het Eye-College. Deze video is een gespreksstarter in de klas, om het thema ‘Denk FF na – als het om geklets gaat’ bespreekbaar te maken.

• De video is geschikt voor bovenbouw po, vo en mbo.
• Wij raden aan om als leraar het filmpje eerst zelf te bekijken (2.19 min).

 

Bekijk de openingsvideo

Doel van het nagesprek

  • Bewust maken over roddelen en de impact hiervan
  • Introduceren van thema ‘Denk FF na!’
  • Gesprek op gang brengen

Stappenplan voor in de klas

 

1. Video met elkaar bekijken (2.19 min)

 

2. Wat gebeurt er eigenlijk
  1. Wat zie je gebeuren in de video?
  2. Hoe denk je dat Joris zich voelt als hij de berichten online leest?
  3. Waarom denk je dat Sarah wegliep?
  4. Waarom doen leerlingen mee met roddelen, zelfs als ze weten dat het iemand pijn kan doen?
  5. Is er een verschil tussen online roddelen en roddelen in de klas? Wat is hetzelfde en wat is anders?

 

3. Denk na over andere situaties
  1. Wat zou er gebeurd zijn als Sarah iets over de roddels over Joris had gezegd in de groepsapp?
  2. Wat zou er gebeurd zijn als iemand had ingegrepen toen het briefje werd doorgegeven? Hoe zou dat de situatie hebben veranderd?

 

4. Wat doe jij?
  1. Als je een roddel hoort of leest, denk je dan na voordat je het doorstuurt of erop reageert?
  2. Wat kun je doen als je ziet dat iemand anders wordt gepest of dat er over hen wordt geroddeld?
  3. Hoe kan roddelen de sfeer en de relaties in een groep veranderen?
  4. Waarom is het soms zo makkelijk om met de groep mee te doen, zelfs als je weet dat het niet goed is?
  5. Hoe kunnen we als groep ervoor zorgen dat we niet gaan roddelen of pesten?

 
Let op: De video kan emoties oproepen. Het kan zijn dat leerlingen en studenten zelf te maken hebben (gehad) met roddels of pesten, en misschien niet direct willen vertellen wat hen bezighoudt. Vertel hen bij wie zij terecht kunnen als ze op een later moment willen praten. Dit kan jij zelf zijn als leraar, de eigen ouders, de mentor, intern begeleider, zorgcoördinator, het aanspreekpunt pesten of de vertrouwenspersoon. Je kunt de leerlingen ook de mogelijkheid vertellen om anoniem met iemand te praten bij de De Kindertelefoon of ze verwijzen naar de website van Pestweb.